П`ятниця, 29.03.2024, $$
Вітаю Вас Гість | Поток

Конотопська спеціалізована школа I-III ступенів № 3

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Гарячі лінії
гаряча
гаряча
Форма входу

Робота з обдарованими





Формування в учнів мотивації

Поради вчителям. Робота з обдарованими дітьми

Поради вчителям. Робота з учнями, що слабо встигають

5 секретів встановлення духовних стосунків між учителем та учнями

Типологія учнів згідно провідного каналу одержання інформації

"Формування в учнів мотивації до успіху в навчанні"

Успіх у навчанні – це єдине джерело внутрішніх сил учня, що народжує енергію для подолання труднощів і бажання вчитися.

Можна виділити чотири фактори, які визначають рівень мотивації досягнення успіху ?

•  прагнення успіху;

•  надія на успіх;

•  суб'єктивно оцінена ймовірність досягнення успіху;

•  суб'єктивні еталони оцінки досягнень.

Формування впевненості в успіх в кожного ще до початку виконання навчальної процедури мають стати одним із найважливіших педагогічних завдань.

Уявлення про свої високі здібності – ось те, що забезпечує мотивацію навчання набагато більше, ніж істинний рівень цих здібностей.

Тому треба цілеспрямовано підвищувати мотивацію учнів на успіх у навчанні за допомогою педагогічних стратегій, спрямованих на формування впевненості у своїх можливостях ?

.Робіть помилки нормальним і потрібним явищем

Страх зробити помилку дуже знижує індивідуальний рівень можливостей учня. Коли цей страх зникає, в учня відбувається прорив свідомості й він починає відчувати набагато більші можливості. Можна привести декілька прийомів для досягнення цієї мети ?

- Розповідайте про помилки. Ведіть розмови про помилки як про важливу і природну частину процесу навчання. Показуйте цінність помилки як спроби.

- Мінімізуйте наслідки від зроблених помилок. Це не означає, що не треба взагалі конструктивно критикувати чи виправляти помилки. Треба лише не перетворювати на самоціль і не прищеплювати учням навчену безпорадність.

2. Формуйте віру в успіх.

Учні мають вірити, що успіх завжди можливий. Допоможіть їм побудувати таку впевненість за допомогою наступних прийомів, в основі яких позитивний зворотній зв'язок та безмежна віра в учнів.

Усі учні талановиті (з досвіду В. Ф. Шаталова ). В. Ф. Шаталов упевнений, що всі учні талановиті. Усі вони без винятку здатні опанувати навчальну програму. Учитель повинен тільки допомогти учню усвідомити себе особистістю, розбудити в ньому потребу в пізнанні себе, життя, світу, виховати в ньому почуття людської гідності – усвідомлення відповідальності за свої вчинки перед собою, товаришами, навчальним закладом, у якому він навчається, суспільством у цілому. Головний принцип при цьому – зняти почуття страху з душі учня, зробити його розкутим, вільним, навіювати впевненість у свої сили. Усі учні можуть учитися успішно, однак учитель повинен мати велике терпіння.

Відкрита перспектива (з досвіду В.Ф.Шаталова) . У групі треба створити доброзичливу обстановку, не кривдити учнів самому і не дозволяти цього учням.

Наголошуйте на будь-яких поліпшенях .

Повідомляйте про будь-які внески. Учні зі страхами невдач можуть взагалі відмовлятися щось писати, не довіряючи паперу, тому що будь-які помилки можуть бути виставлені на загальний осуд і огляд. Але в усних відповідях і дискусіях в групі такі учні можуть бути досить активними. Акцентуйте увагу на цінність активності учня. Вони задовольняють потребу вносити свій власний вклад у колективну роботу, як можуть. А це, одна із умов успішного навчання.

Розкривайте сильні сторони учнів . Кожен учень має якісь здібності, часом добре приховані. Ледь помітивши щось цінне в учневі, прямо скажіть йому про це чи напишіть у його зошити. Учні хочуть і готові чути про свої сильні сторони часто і докладно. Якщо вчитель не буде говорити про те, що в учня добре виходить, то звідки візьметься у нього почуття спроможності? Демонструйте віру в учнів . Віра вчителя у своїх учнів виявляється в його очікуваннях. Коли ви щиро демонструйте віру в здібності своїх учнів, то даєте їм більше сили, ніж-будь які оцінки.

Давайте шанс. Шанс, про який йдеться, - це заздалегідь підготовлена педагогом ситуація, за якої учень одержує можливість раптом для себе розкрити свої можливості.

Взнавайте труднощі ваших завдань . Учні з поводженням, спрямованим на уникнення невдач, сприймають будь-яку нову задачу як важку. Взнавайте, що вони мають рацію, і ніколи не називайте свої завдання легкими.

3.Концентруй увагу учнів на минулих успіхах.

Повторюйте та закріплюйте успіхи. Якщо просування до нових навчальних задач загальмувалося, не поспішайте, поверніться до успішних завдань і повторіть вчорашні досягнення. Робіть процес навчання відчутним.

4.Визнавайте досягнення учнів.

Є учні, що вже досягли визначених успіхів, - благополучні, успішні учні. І є учні, що намагаються і хочуть поліпшити свої результати. Їх потрібно розрізняти, тому що підтримки потребують насамперед другі. Тому можна привести декілька ефективних прийомів визнання досягнень ?

Похвала, висловлена з очевидним ентузіазмом.

Винагорода. Пам'ятайте! Визнавати потрібно зростання намагань і ретельність, а не кращі результати.

Виставки. Досягнення учнів – твори, доповіді – можна вивішувати на дошку або стенд в аудиторії.

- Позитивна ізоляція. Позитивна ізоляція дуже корисна для невпевнених учнів. Виберіть момент наприкінці уроку, поговоріть один на один з учнем про його успіхи.

Самовизнання. Зазвичай учні очікують, що їхні успіхи визнає вчитель замість того, щоб самим подивитися на себе з боку і прийняти власне рішення про свої досягнення. Цьому їх потрібно спеціально навчати!

Виберіть техніку підтримки, щоб допомогти учням відчути свою інтелектуальну спроможність. У цілому,використання елементів, прийомів стратегії досягнення успіху сумісно вчителям і батькам допоможе нашим учням радісно і успішно вчитися і жити.

Пам'ятайте! Учні приходять до навчального закладу з різним рівнем розвитку мотиву досягнення, заснованому на минулому досвіді.

ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ

Рекомендації шодо роботи з обдарованими дітьми:

історико-філологічний напрямок

Соціальна сфера

1.Створення сприятливих фізіологічних умов:

  • забезпечення стану стабільності, спокою;
  • усунення факторів, які відволікають.

2.Створення атмосфери розуміння і чуйності.

3.Дотримання особистісноорієнтованих напрямків:

  • відрізняти вчинок від особистісних якостей дитини;
  • не допускати авторитарного нав'язування своєї думки;
  • уникати засудження, мотивувати діяльність позитивною установкою на учня.

Інтелектуальна сфера

1.Сприяти розвитку пізнавальних інтересів пріоритетного напрямку, при цьому створювати сприятливий фон щодо інших предметів основного про граматичного курсу.

2. Формувати і розвивати конвергентне мислення на основі розвитку ораторського мистецтва, риторики, досліджень різного типу, на основі встановлення причинно-наслідкових зв'язків, пошуково-дослідницької роботи, умінь і журналістських навичок.

3. Формувати й розвивати дивергентне мислення на основі вміння емпатійно вживатися в образ героїв, предметів, подій, написання творів, есе, роздумів.

4. Практикувати індивідуальні творчі роботи зі складання прогнозів, моделей досліджень художньо-естетичних, історико-правових проблем.

Міжособистісні стосунки

  • Формувати адекватну самооцінку.
  • Формувати комунікативні навички, залучати до позакласної роботи.
  • Сприяти формуванню доброзичливої атмосфери в класі щодо обдарованих дітей.

Кожна людина (учні, вчителі, батьки) індивідуальна!

ТОМУ:

Кожна людина має право:

  • Деколи ставити себе на перше місце.
  • Прохати про допомогу та емоційну підтримку.
  • Протестувати проти несправедливого ставлення та критики.
  • Висловлювати власну думку і переконання.
  • Припускатися помилок, доки не знайде правильний шлях.
  • Надавати людям можливість самим розв'язувати проблеми.
  • Говорити : «Дякую, ні», «Вибачте, ні».
  • Не звертати уваги на поради оточуючих і діяти згідно зі своїми переконаннями.
  • Залишатися наодинці, навіть коли решта бажає її присутності.
  • На свої особисті почуття.
  • Змінювати свої рішення або обирати спосіб дії.
  • Домагатися зміни домовленості, яка її не влаштовує.

Людина не зобов'язана:

  • Бути бездоганною на 100%.
  • Йти за натовпом.
  • Любити людей, що заподіяли шкоду.
  • Робити приємне неприємним їй людям.
  • Вибачатися за те, що вона була сама собою.
  • Почуватися винною за своє бажання.
  • Змиритися з неприємною ситуацією.
  • Приносити в жертву свій внутрішній світ заради будь-кого.
  • Зберігати стосунки, що стали обтяжливими.
  • Працювати більше, ніж їй дозволяє час.
  • Робити щось, коли вона насправді не в змозі це зробити.
  • Виконувати нерозумні вимоги.
  • Віддавати те, чого насправді не хочеться віддавати.
  • Нести на собі тягар чиєїсь неправильної поведінки.
  • Відмовлятись від свого «Я» заради когось.

Звернення учнів до вчителів

«Секрет встановлення добрих стосунків між учителями та учнями»

  • Спілкуйтеся з нами якомога більше, особливо в позаурочний час. Ми хочемо знати вас краще.
  • Цікавтеся стосунками у нашому колективі. Пам'ятайте: якщо ви будете знати, хто з однолітками є для нас авторитетом, це допоможе на уроках.
  • Пригадайте себе у дитинстві та впізнайте в нас колишнього себе! Давайте вчитеся один в одного! Будь ласка, відчуйте нас, сприймайте нас такими, якими ми є, зрозумійте наш внутрішній світ. Тоді ви зможете передбачити нашу поведінку.
  • Пам'ятайте, що добрі стосунки легко руйнуються, їх треба постійно підживлювати. Дрібниць тут не буває. Щоб зміцнити наші добрі стосунки, давайте разом шукати спільні інтереси та потреби.
  • Не обманюйте нашої довіри. Її важко завоювати, та легко втратити. Будьте чесні з нами.
  • Примушуйте нас до чогось лише тоді, коли всі інші засоби впливу виявилися марними. Бо інакше ми можемо сприйняти це як посягання на нашу свободу особистості.
  • Вимагайте щось від нас з повагою. Нам легше сприйняти вимоги, якщо ви робите їх у ввічливій формі: вимоги-прохання, вимоги-поради.
  • Не будьте безапеляційними у своїх покараннях!
  • Ми любимо тих вчителів, які посміхаються та в яких є почуття гумору.
  • Зрозумійте, що часто ми мовчимо не від незнання предмета, а від страху перед аудиторією. Пригадайте свої перші уроки.
  • Викликаючи у нас почуття страху, ви принижуєте себе та нас. Ми починаємо хвилюватися та нічого не розуміємо. Подумки полічіть до десяти, перш ніж викликати наших батьків, робити запис у щоденниках чи відсилати нас до завуча: а чи не розписуєтесь ви у власному безсиллі?
  • Пояснюючи, переконуйте нас, дивіться на нас, не кричіть – в нас ще п'ять уроків.
  • Зрозумійте, ваш предмет – важливий, але він не центр Землі, є ще й інші!.. Не намагайтеся перекласти на домашнє завдання те, чого ви самі не встигли на уроці.
  • Не стрижіть нас, будь ласка, під один гребінець. Адже ми всі різні!
  • Пам'ятайте: те, наскільки легко нам вивчити ваш предмет, залежить тільки від вас.

Пам'ятка

«Робота із учнями, що слабо встигають»

Під час опитування

  • учневі пропонується приблизний план відповіді;
  • дозволяється користуватися планом, складеним дома;
  • відводиться більше часу для підготовки до відповіді біля дошки;
  • можна робити попередні записи;
  • користуватися наочністю;
  • створювати ситуацію успіху;
  • періодично перевіряти засвоєння матеріалу за темами;
  • виробляти позитивне ставлення.

Під час вивчення нового матеріалу

  • концентрувати увагу на найбільш важливих і складних розділах;
  • частіше звертатися із запитаннями;
  • залучати учнів як помічників;
  • стимулювати питаннями, підтримкою у разі виникнення труднощі.

У ході самостійної роботи

  • давати завдання, спрямовані на усунення помилок, допущених під час відповідей чи письмових робіт;
  • зазначати позитивні моменти для стимулювання;
  • допомагати під час усунення типових помилок поясненнями;
  • допомагати частково.

Під час організації домашньої роботи

  • підбирати завдання щодо усвідомлення та виправлення;
  • проводити попередній інструктаж про порядок виконання домашньої роботи, про можливі ускладнення;
  • розподіляти навантаження, аби уникнути перевантаження школярів.

П'ять секретів встановлення духовних стосунків між учителем та учнем

  • Спілкуйся якомога більше з дітьми, особливо в позаурочний час.
  • Пам ' ятай: знання стосунків у колективі (лідери, підлідери, відторгнуті, ізольовані, група ризику) обов'язково допоможе на уроках, особливо в екстремальних ситуаціях.
  • Пізнай у дітях себе колишнього – й навчайся у дітей! Відчувай іншу людину, сприймай її такою, якою вона є, зрозумій її внутрішній світ, передбач поведінку. Умій передбачати й оцінювати якусь ситуацію, річ або точку зору учня очима самого учня.
  • Запам ' ятай: духовний контакт – це така сфера, яка легко руйнується, отже, постійно підживлюй її. Дрібниць у стосунках немає. Інколи дрібниця, на твою думку, вважається вагомою обставиною в очах учня чи класу. Найбільше зміцненню духовних контактів сприяють спільні інтереси та потреби.
  • Дорожи довірою дітей. Це вагомий компонент у діяльності будь-якої соціальної групи, який досягається завдяки особистій компетентності, сумлінності, чесності.

  Типологія учнів згідно провідного каналу одержання інформації

  • Візуалів – переважаючим каналом сприйняття та засвоєння інформації виступає побачене;
  • Аудіалів – переважаючим каналом сприйняття та засвоєння інформації виступає почуте;
  • Кінестетиків – переважаючим каналом сприйняття та засвоєння інформації виступає дотикове прийняття.

Від того, який канал у дитини ведучий, залежить засвоєння багатьох важливих навичок. Наприклад, читання або письма

Як ми можемо розпізнати у людини провідний канал сприйняття і переробки інформації? Якщо дитина вчиться в початковій школі або в середніх класах, висновки робляться в основному за спостереженнями. Якщо це підліток або дорослий, то йому можна запропонувати ще і спеціальний опитувач (самодіагностика).

На що обов'язково звертають увагу?

Словник спілкування . Візуал у своїй промові вживає іменники, дієслова, прикметники, пов'язані в основному із зором (дивитися, спостерігати, картина, на перший погляд, прозорий, яскравий, барвистий, як бачите і так далі). Для аудіала характерне вживання слів, пов'язаних із слуховим сприйняттям (голос, послухайте, обговорювати, мовчазний, тиша, гучний, благозвучний і т. д.). Словник кінестетика в основному включає слова, що описують почуття або рухи (схоплювати, м'який, теплий, дотик, гнучкий, хороший нюх).

Особливості запам'ятовування . Візуал пам'ятає те, що бачив, запам'ятовує картинами. Аудіал - те, що обговорював; запам'ятовує слухаючи. Кинестетик пам'ятає загальне враження. Запам'ятовує рухаючись.

Наприклад, можна подивитися, хто як записує домашнє завдання. Припустимо, воно написане на класній дошці.

Візуал: слухняно відкриє щоденник і запише з дошки те, що задано додому. Він вважає за краще мати потрібну йому інформацію, ніж запитувати у інших. Він легко сприйме її записаною саме на дошці.

Аудіал: якщо захоче записати домашнє завдання в школі, то, швидше за все, перепитає у сусіда по парті, що задано. Із слуху запише цю інформацію собі в щоденник. Удома може "сісти на телефон" і дізнатися про те, що задано, у однокласників.

Кінестетик: найчастіше довго риється у себе в портфелі, дістає звідти підручники, знаходить потрібні сторінки і прямо в підручниках обводить номери потрібних вправ.

Багато що дасть спостереження за поведінкою дітей на перерві.

Візуал: найчастіше залишається в класі, якщо більшість учнів з нього виходять. Для нього головне - можливість спокійно поринути у свої зорові образи. Але йому можуть перешкодити шумні діалоги аудиалов або рухливі ігри кинестетиков. Тоді він вважатиме за краще вийти в коридор, де спостерігатиме за іншими дітьми або розглядатиме інформацію на стендах.

Аудіали використовують перерву, щоб наговоритися і пошуміти. Особливо якщо на попередньому уроці довелося "тримати рот на замку".

Для кінестетика перерва потрібна, щоб розім'ятися.

Про що говорять ці спостереження? Не варто примушувати усіх дітей водити на перерві хороводи або слухати тиху музику. Кожна дитина інстинктивно вибирає відповідний їй спосіб відновлення сил.

Так само індивідуально треба підходити до кожного з них і в учбовій роботі.

Рекомендації по організації навчальної роботи із представниками різних типів сприйняття інформації:

•  Кінестетики – доторкання; запам'ятовуюють гуляючи, при читанні водять пальцями, запам'ятовують загальне враження. Краще вчаться в іграх (ділових, навчальних), необхідно давати більше писати, малювати, викликати до дошки.

•  Аудіали – використовуйте голосові ресурси (інтонація, паузи, тембр, темп тощо), конкурси ораторів, казкарів. Вони балакучі, часом розмовляють із собою, легко відтворюють почуте, відволікаються, краще запам'ятовують те, що обговорювали.

•  Візуали – збільшуйте внутрішню візуалізацію, завдавайте уявляти, відшуковувати у тексті терміни і певні місця. Вони спостережливі, важко запам'ятовують вербальні конструкції, мають розвинену уяву, краще пам'ятають те, що бачили.

При виконанні роботи на уроці або удома рекомендується:

- візуалу дозволити мати під рукою листок, на якому він в процесі осмислення і запам'ятовування матеріалу може креслити, штрихувати, малювати і так далі;

- аудіалу не робити зауваження, коли він в процесі запам`ятовування видає звуки, ворушить губами - так йому легше впоратися із завданням;

- кінестетика не примушувати сидіти довгий час нерухомо; обов'язково давати йому можливість моторної розрядки (сходити за крейдою, журналом, писати на дошці, удома - сходити в іншу кімнату і так далі); запам'ятовування матеріалу у нього легше відбувається під час руху.

Зрозуміло, дуже важливо спілкуватися з дитиною на "його мові":

- з візуалом використовуючи слова, що описують колір, розмір, форму, місце розташування; виділяючи кольором різні пункти або аспекти змісту; записуючи дії, використовуючи схеми, таблиці, наочні посібники та ін.;

- з аудіалом використовуючи варіації голосу (гучність, паузи, висоту), відбиваючи тілом ритм мови (особливо головою) зі швидкістю, характерною для цього типу сприйняття;

- з кінестетиком використовуючи жести, дотики і типову для них повільну швидкість розумових процесів; пам'ятати, що кінестетики навчаються за допомогою м'язової пам'яті; дозволяти їм програвати в ролях частини вашій інформації.

Принципи роботи з обдарованими дітьми

Кожна дитина неповторна, тому виникає необхідність у визначенні сильних та слабких сторін кожної дитини і складанні програм, що відповідає її вимогам.

Обдаровані діти дуже критичні до себе і часом відрізняються несприятливим Я- образом. Тому необхідно допомогти їм знайти реалістичне уявлення про себе. Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну Я –концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.

Результати навчання будуть кращими, якщо сім*я та школа працюють в тісному контакті. Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.

Обдарованих дітей відрізняє широке коло інтересів, тому програма має включати різноманітний навчальний матеріал.

Необхідно дбати про руховий та емоційний розвиток дитини, її спілкування.

Розвиток наполегливості у досягненні у досягненні цілей.

Розвиток творчих здібностей.

Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо обдарованих, вразливих і чутливих до всього , що стосується їхнього «Я».

Забезпечувати сприятливу емоційну атмосферу , адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.

Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші , повинні знати межу допустимої поведінки.

Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло , щоб їх праця приносила користь .

У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.

Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов .

Для роботи з обдарованими дітьми вчитель повинен:

  • Бути доброзичливим, чуйним , поважати право іншого бути не схожим на нього самого.
  • Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
  • Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
  • Мати широке коло інтересів і вмінь.
  • Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
  • Бути жвавим і активним .
  • Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
  • Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію»
  • Бути емоційно стабільною людиною , тому що співпраця з обдарованою дитиною потребує великих витрат, а це – велике навантаження.
  • Мати здібність до індивідуалізації навчання.
  • Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов 'язиків , пов'язаних з навчанням обдарованих дітей.

Догори

наші друзі
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів